Tuesday, May 16, 2017

Akilles Helvete

Akilles er noe dritt. Når den gjør vondt. I hele vinter og t.o.m påske, har jeg ikke hatt vondter noen steder, og løpeformen har vært på topp! Jeg så fram til å løpe de første konkurransene. Og typisk. Da skjer det. På en enkel baneøkt, 17 april,  der jeg løp 15 stykk 300m. Da kom murringen vagt fram på de to siste dragene. Og skaden var et faktum.  Mitt største problem er at jeg bruker usedvanlig lang tid til å annerkjenne en belastnings-skade.  Hvorfor lærer jeg aldri? Hvorfor lærer jeg meg ikke å forholde meg til den den gyldne tommelfingerregel: Ved murring eller vondt, kutt trening tvert og vent i to dager. Da hadde jeg sannsynligvis vært helt skadefri nå.
Jeg må liksom prøve å se om det går an å løpe. Litt sånn: Kanskje er det ikke så alvorlig? Det gjør ikke så vondt, eller?
Ja, jeg fikk ordna meg time til Jørgen Brolin på naprapatklinikken i Trondheim. Han er litt av en trollmann! Han fikser det meste av skader, om man da følger opp behandlingen på forsvarling vis. Å løpe fjellseterløpet etter å ha vært igjennom torturbehandling med nåler er ikke det. Ja jeg fikk meg en god økt, riktignok 2 min bak pers, men i etterpåklokskap må jeg innrømme at det var en svært dårlig avgjørelse å stille.
Kristine Fjellanger, (ble nr 3) og meg (ble nr 2). Vi ble satt på plass av 15åringen Oda Brodtkorb
Det var ikke greit å komme hjem til mannen som straks la merke til min halting selv om jeg prøvde av beste evne å legge skjul på den.  - Du har elendig selvdisiplin var hans dom.
Så da bestemte jeg meg for å legge målsetting om løp på hylla en stund samt å bestille ny behandling hos Jørgen. Det er straff nok. Det ble ingen Trønderjogg og heller ingen Tordenskjoldsløpet. Det satt langt inne å stå over årets Holmenkollstafett, men nå har jeg omstillt hodet såpass mye og lagt fokus på sykkel og svømming. Akilles er på bedrings og jeg er optimist.

Så hva gjør man når man har vondt i Akilles?

  1.  Kutt ut løping 
  2.  Ja, nettopp, kutt ut løping (P.S. du kan prøve å jogge rolig, men om du halter er det lite vits å fortsette. Jeg pleier å lure inn rolig joggeturer for å roe nervene)
  3. Kutt ut løping til du ikke kjenner noen ting når du hinker på problem-foten. 
  4. Bli forelska i en ny sport som ikke er løping. Feks sykkel, svømming, løping i vann, ski, rulleski etc. Det kan ta ca 5-10 økter før en ny type økt gir glede. 
  5. Kjør eksentrisk tåhev
  6. Z-roller (se bildet). Ja superfornøyd med at mannen fikk dette apparatet til jul!
  7. Naprapat: For å redusere skadetiden ytterligere så vil jeg anbefale naprapat og nålbehandling.


z-roller er en god invistering!

Dessverre finnes ingen mirakelkur for akilles.


Akilles! Helvete møkk. Og æ e dummere en dumskallan. Løp fjellseter i går for halvmaskin. Kjente det var ømt i akilles før æ starta. Arnfinn (trener Strindheim) sa stå over. Og det var det jeg tenkte jeg skulle gjøre. Men så løp jeg likevel. Da jeg kom i mål spurte Arnfinn om hvorfor jeg løp- Ja hvorfor? Jeg er jo ikke helt riktig i knotten. Faens møkka akilles assa!




No comments:

Post a Comment